Zand onder je voeten.

Na maandenlang dromen en mijmeren over dat ENE moment, was het zaterdag dan eindelijk zover: slippertijd! Begraven onder een berg winterlaarzen, sneakers en ander allesbedekkend schoeisel vond ik mijn dierbare slippers. Mijn altijd trouwe havaianas tussen mijn tenen. Zucht…ik wilde bijna een fles champage opentrekken om dat moment te vieren.

Tevreden vertrok ik met het mormeltje Laika naar het bos. Het was iets te fris voor mijn optimistische outfit van een jurkje en slippers, maar dat kon me niet schelen. Het was lente en ik zou het weten ook. Ik kwam uit bij een prachtig groot mossig veld en besloot toen op blote voeten te gaan lopen. De sensatie van natuur onder mijn voeten… Het mos veerde als kussentjes en af en toe kraakte er een takje of blaadje. Al mijn aandacht was onder mijn voetzolen.

Opeens realiseerde ik me dat ik mijn voeten veel te vaak gebruik om slechts te doen wat mijn hersenen bedenken: vooruit komen. Heel trouw hebben ze me van hot naar her gerend. Zonder dat ik ze ook maar een moment aandacht heb gegeven. Zonder echt te voelen waar ik sta… letterlijk.

We zijn het zo gewend: plannen maken, vooruit denken, anticiperen op wat er gaat komen. Veel te vaak vergeten we dat niet alleen ALS-DAN een mooi moment is, maar dat NU misschien nog wel mooier is. We bedenken steeds waar we heen moeten gaan en hoe we op onze volgende afspraak moeten komen en slaan daarbij de plek waar we nu zijn over. En voordat je denkt.. ja ja die kennen we nu wel: leef in het NU, de kracht van het NU, gisteren en morgen bestaan niet, alleen NU bestaat. Ik ken ze ook. Alleen ik vergeet het gewoon steeds.

Een mooie manier om onze aandacht toch naar dit moment te brengen is het voelen van onze voeten. Letterlijk. Het gevoel van zand onder je voeten, of gras tussen je tenen… wat is er fijner dan dat? Bovendien brengen onze voeten ons vanaf het moment dat we konden lopen overal naartoe. Ze verdienen dus wel wat extra aandacht. Zeker als je bedenkt dat je voeten niet alleen maar een verzameling spieren, botjes en huid zijn maar dat ze ook nog eens op een fantastische manier je hele lijf vertegenwoordigen.

De zenuwbanen en energiebanen die hun oorsprong vinden in je ruggemerg, je organen, je spieren, botten en je huid komen allemaal uit in je voeten. Je voeten kunnen je dus veel vertellen over de toestand van je lijf. Andersom kun je via je voeten ook contact maken met de rest van je lichaam. Hier is voetreflexzone-massage op gebaseerd.  Alle onderdelen van je lijf hebben een eigen plekje op je voet. Door deze plek te masseren en aan te raken stimuleer je via de zenuwbanen en energiebanen precies dat onderdeel van je lijf.

Als we beseffen dat onze voeten ons hele lijf vertegenwoordigen en ze ons bovendien zonder morren van hot naar her rennen, dan verdienen ze zeker een lintje. Door STIL TE STAAN bij onze voeten, kunnen we even

Stille Verhalen: Voetreflexzones die gebruikt worden bij voetreflex-massage

stoppen met rennen en ze bovendien bedanken voor een levenlang gratis vervoer.

Laten we onze voeten meer gunnen dan de restjes douchegel en slechte schoenen. Wat denk je van een ‘home-made’ massage met sesamolie (heerlijk warm in de winter) of aloe-vera gel (verkoelend in de zomer) of een echte voetreflezone-sessie?

En als we dan toch even stilstaan kunnen we ons afvragen waarom we zo aan het rennen zijn. Toen ik dat deed, daar in het mos, kreeg ik als antwoord: om gezien te worden. Ik ben vaak aan het rennen omdat ik ergens geloof dat er een plek is waar ik gezien word, waar ik alle goedkeuring van de wereld vind en waar alles goed is. En tijdens dit schrijven besef ik dat er maar 1 plek is waar het mogelijk is gezien te worden en te voelen dat het goed is: hier, nu.

Het onderstaande filmpje illusteert zo mooi dat die plek waar we zo naar zoeken, er al lang is. Als het zand onder onze voeten.

Schrijf je mee?

