And so it began… my love affair with water. Part 1.

Sssht….ik hou er een tweede liefdesrelatie op na. Ik hou van water. Niet zomaar een beetje, maar heel erg veel. Zoveel dat ik vorig jaar geheel vrijwillig tijdens het hardlopen in de eendenvijver in het Griftpark ben gesprongen. (Vooruit, het was ook om mijn hardloopmaatje even uit haar scriptie-stress te halen). Iedereen die de betreffende eendenvijver wel eens van dichtbij bekeken heeft weet dat dit eigenlijk een heel groot offer van mij was.) Ik herinner me de uren dat ik als kind onvermoeibaar door het watergordijn van de grassproeier sprong en de dagen dat ik de Kleine Zeemeermin naspeelde in het zwembad – kijk uit voor de sidderalen! – of dat ik vurig wenste dat ik zelf zo’n prachtige staart had. Meer nog dan de wens om zo vrij te zijn als een vogel in de lucht, werd ik aangetrokken door het mysterie van het leven onder water. Ik was verliefd op dolfijnen, had schildpadjes als huisdier en ging steevast eens per maand met mijn zussen kikkertjes vangen in het vijvertje in het bos. Als puber uitte mijn liefde voor water zich in nachtelijke inbraaksessies in (hetzelfde) zwembad, nachtzwemmen op niet nader te noemen vakantielocaties en door het steevast gooien van ijsklontjes uit de cola door de kroeg. En ik weet dat het niet heel ‘groen’ is om toe te geven dat ik minimaal twee keer per dag een half uur onder de douche sta.

Gisteren zat ik op een boot. Nu is dat over het algemeen niet zo heel bijzonder, maar voor mij is dat het wel. Terwijl de motor zachtjes ronkte en we door het water gleden, voelde ik alles waar ik me druk over maakte (en wat tot dat moment nog heel belangrijk leek) van me afglijden. Ik werd rustig en helemaal stil. En dat is wat iets water doet.

Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in de Chinese geneeskunde en heb ontdekt dat de manier waarop zij naar het menselijk lichaam en gezondheid kijken o.a. gebaseerd is op de verschillende elementen. Hout, Vuur, Metaal, Aarde en Water. Elk element heeft bepaalde eigenschappen en wordt gekoppeld aan bepaalde organen en de werking daarvan. Alle elementen hangen met elkaar samen in een grote cirkel van leven en hebben allemaal invloed op elkaar.

Het is niet verrassend dat het element water gekoppeld is aan onze nieren en blaas, twee van de organen waarmee we loslaten wat niet meer nodig is. Maar de eigenschappen die de Chinezen hebben toegekend aan water zijn interessant: het element water symboliseert de geboorte en de dood. Het water komt het meest tot uitdrukking in de winter en zijn stille, koude, onzichtbare kracht. Buiten is het stil maar onder de oppervlakte verzamelt zich leven voor een nieuwe lente. (En wat voor een lente!) Water staat symbool voor niets doen, voor stilzijn, voor de rustfase. Je hebt een moment van stil zijn nodig om weer te kunnen creeëren en presteren. In een creatief proces heet deze fase dan ook ‘de waterfase’. Er lijkt niets te gebeuren maar de intensiteit van je rustmoment bepaalt de kwaliteit van de volgende dag, je volgende schilderij of je volgende project. Krijgen we niet allemaal de beste ideeën onder de douche? En was het niet Einstein die midden in de nacht wakker schrok en opeens wist:  E = MC2? Liefde voor water (en voor slapen) is goed en heel vruchtbaar!

Over de eigenschappen en de kracht van water zijn eindeloos veel mooie dingen te schrijven. Maar vandaag is ook mijn stil moment en bovendien is het in de zon veel te fijn. Daarom wil ik om af te sluiten een ontzettend diepgaande tekst van Brad Paisley (wie kent hem niet) aanhalen. (Had ik jullie al verteld dat foute country muziek in de categorie Dolly Parton met bijbehorende foute videoclips mijn derde geheime liefdesrelatie is? Of liefde voor country goed is… daar ben ik nog niet over uit.)

All you really need this time of year
Is a pair of shades and ice cold beer
And a place to sit somewhere near water.

Als excuus kun je altijd zeggen dat je in de waterfase zit…

Geniet ervan!

3 gedachten over “And so it began… my love affair with water. Part 1.

  1. Warvis

    Zou ’t kunnen dat je het Eureka van Archimedes die in bad zijn gelijknamige wet ontdekte verward met de relativiteitstheorie van Einstein? Deze laatste is nl. helemaal wiskundig opgebouwd. En z’n kapsel geeft me het idee dat Albert niet zo’n goede band met water had 😉

    Die country clip is idd. een hele foute. Je schrijfstijl is wél top. RSS dan ook met plezier gebookmarked.

    Cheers!

  2. stilleverhalen Berichtauteur

    Dat zou zomaar kunnen. Ik heb niet gecontroleerd of het waar was wat er in zomaar me op kwam. Dat ga ik nu wel even doen…. *google google*
    Dol van vreugde rent een naakte man over straat terwijl hij Eureka! roept. Een spoor van waterspetters laat hij achter als hij richting het paleis van koning Hieron holt. Meewarig schudden omstanders het hoofd. Wat heeft Archimedes nu weer ontdekt?
    Je hebt gelijk! En ja.. naar aanleiding van mijn vorige blog en de plaatjes die ik toen van Einstein heb bekeken had ik het kunnen weten. Gelukkig is Brad niet vies van een beetje water. 😀
    Dankjewel voor je compliment en je RSS-bookmark. 🙂

  3. Pingback: Happy HO HO HO. Een ode aan de holbewoner. | Stille Verhalen

Schrijf je mee?

