Je mist meer dan je meemaakt. Of: over hoe Knaagje helemaal losgaat op koninginnedag.

Ken je dat? Zo’n klein knagend ‘ietsje’ dat je steeds laat weten dat het nog niet genoeg is? Dat je nog meer moet doen, moet meemaken, moet ervaren, moet drinken, moet lachen, moet ontdekken of moet kopen? Zo’n Knaagje die je, net op het moment dat je besloten hebt een zaterdagavond heerlijk op de bank te hangen, zachtjes begint. Knaaggggg…knaaggg. Je negeert Knaagje en vertelt jezelf dat even lanterfanteren juist goed voor je is en dat je heus niets mist. Maar Knaagje is vastberaden en zal niet rusten tot je jezelf van de bank afsleept om toch ‘die fantastische avond’ in de kroeg te hebben die anders aan je voorbijgaat. Zo’n avond die natuurlijk op niets uitloopt vanwege je torenhoge verwachtingen. Je voelt je misleid door het altijd ontrevreden lijkende Knaagje. Wanneer is het genoeg?

Mijn Knaagje gaat altijd helemaal los met Koninginnenacht en -dag. Mijn nacht was gevuld met hele fijne vrienden, het gratis scoren van paprikaplantjes, rolstoelracen, een foute mix van blikjes en plastic bekertjes goedkoop bier en het gebruikmaken van ‘de wc van Michiel’ waar we toevallig voorstonden. De magische woorden ‘Ik ken Michiel’ die Vriendin 2 van een vreemde ontfutseld had bleken de poorten te openen tot niet alleen het gratis toilet, maar ook tot wijn in de koelkast, rondlopen in roze badjassen, wc-eendjes gooien en het met zijn allen ‘Met zijn Allen’ zingen. Ik was tevreden. Maar Knaagje niet. Knaagje maakte mij vanmorgen wakker en vond dat ik de stad in moest, feestvieren en vooral ook dingen kopen! Van die onverwachte pareltjes tussen de rommel en vintage schoenen. Mijn vrienden waren nog lang niet wakker (hebben zij dan geen Knaagje?) dus deed ik in mijn eentje alvast een klein rondje op de markt om KatiesCookies te kopen. Een superaanrader!
Even later diende het volgende dilemma zich aan: Vriendin 1 ging feesten op het Wed en zou bovendien per sms een geheime locatie van een nog leuker feestje ontvangen. Vriendin 2 ging heerlijk koffie drinken en slenteren langs de vrijmarkt. Vriendin 3 was aan het oppassen en besloot daar geld mee te gaan verdienen: 1 euro voor een foto met de baby, 2 euro voor een foto met haarzelf. Wat moest ik nu kiezen? Knaagje wilde ALLES!

Tot mijn lieffie – zelf eindelijk hersteld van zijn K-nacht inclusief baldadige vrienden en acties – zei: we kunnen ook naar het bos? Knaagje schrok en dacht: ja maar… ja maar…. dan mis ik alles! Het is NU koninginnedag en morgen niet meer! Ik zei: ok! Knaagje raakte eerst lichtelijk in paniek en werd vervolgens al snel compleet hysterisch.

Ondanks Knaagjes laatste stuiptrekkingen was het bos echt heel erg fijn. Ik ontdekte er dat Knaagje me wil helpen op momenten dat ik vergeten ben wat ik zelf nou eigenlijk wil. Wat ik ECHT wil, niet omdat ik denk dat het moet. Knaagje laat me dan rennen, zoals ik schreef in ‘Zand onder je voeten’. Alles meemaken en ervaren geeft me een tijdelijk tevreden ‘vrouw van de wereld’ gevoel. Wat dat dan ook precies mag zijn. Maar heb ik echt zin om wéér langs andermans afdankertjes op kleedjes te lopen, mezelf door hordes dronken mensen te wurmen en te hossen op foute muziek? Ik hoorde de wind door de bomen ruisen en voelde de zon branden op mijn buik. Dit is goed. Dit is meer dan genoeg. Dit is mezelf als een stukje van de wereld voelen. Ik zuchtte tevreden. En Knaagje zuchtte mee.

Vriendin 2 vertelde me over een kussensloop met daarop de tekst:
Je mist meer dan je meemaakt. Helemaal niet erg. (Martin Bril).

Als Martin Bril nog leefde had ik hem gevraagd eens een goed woord met Knaagje te wisselen.

PS 1: Michiel, als je dit leest, bedankt voor het lenen van je toilet. En sorry voor het kwijtmaken van je badeendjes en het dragen van je roze badjas.

PS 2: Ondanks alles waren de koekjes van Katie wel echt een geweldige start van de dag. Katie komt uit Amerika en bakt zoals alleen Amerikanen dat kunnen. De koekjes zijn ook nog eens biologisch en zien er fantastisch uit. Namen zoals Pumpkin Holy Moly en Chocolate OMG’s maken het af! MMMMM daar lust Knaagje er ook wel een paar van. www.katiescookies.nl

7 gedachten over “Je mist meer dan je meemaakt. Of: over hoe Knaagje helemaal losgaat op koninginnedag.

  1. Warvis

    Goed verhaal en wijze les.
    In jouw Knaagje herken ik de mijne. Het citaat van Bril doet me daarom deugd.

    Erg bedankt voor het delen!

  2. Roos

    Knaagje, knaagje, knaagje. Ja, ik ken haar ook en probeer het contact te laten verwateren. Want knaagje is ook een geval van ‘wanting what you can’t have’ en van ‘het gras is altijd groener…’ Zijn we dan zo ontevreden? Nee, volgens mij leven we veel te snel en sneller betekent ‘meer’ en rusteloosheid en dat is knaagje. Maar stiekem is knaagje ook het duwtje in mijn rug, mijn ‘go for it’ en mijn geef nooit op. We hebben een haat-liefde verhouding die eigenlijk zorgt voor een redelijke balans. Mijn advies: laat knaagje af en toe binnen, maar je mag de deur ook best gesloten houden, want als je niet weet wat je mist, mis je het ook niet.

    PS. neefje was zo moe dat hij weigerde te lachen, dus geen geld verdiend met fotosessies op de Deventer vrijmarkt 😉

  3. stilleverhalen Berichtauteur

    Roos en Warvis, ik ben blij dat jullie ook een Knaagje hebben.
    Misschien kunnen we soort Knaagjes bijeenkomsten organiseren. Of een ‘Knaagjes Dagje Uit’. Zo eens in de twee weken.
    Dan kunnen ze ons even met rust laten. Zodat we ons niet rusteloos maar knaagloos voelen. Voor even. Natuurlijk gaan we ons Knaagje dan missen (want we weten dan wat we missen) en kunnen we ons ‘duwtje in de rug’ weer met open armen ontvangen. Want Roos, het klinkt inderdaad alsof jij een prettige balans hebt gevonden. Dankjewel voor jullie reactie!

  4. Mel

    Ik heb ook zo’n Knaagje.. Ze stak zelfs de kop op toen ik al feestend in de stad liep. Ben ik wel op de juiste plek? Loop ik niet heel veel mis? Lukt het wel om al m’n lieve vrienden te vinden? De smsjes die voor mij bestemd waren, kwamen niet eens meer binnen. En dan zit Knaagje in de weg om knopen door te hakken. Uiteindelijk ging ze een dutje doen en kon ik lekker van 15.00 – 3.00 uur genieten van een zalige Koninginnedag.

  5. Roos

    Knaagje uitschakelen door haar te voeden met een dagje uit… Vind ik eigenlijk wel een goed idee. I’m in (en knaagje ook).

  6. Pingback: Over compleet gestoorde vleermuizen, oordoppen en het platteland. « Stille Verhalen

  7. Pingback: Over hoe Knaagje vergat los te gaan op Koninginnedag… « Stille Verhalen

Schrijf je mee?

