Buik is the new black…

Net toen ik weer een beetje bijgekomen was van het gevoel Batty – een beetje doorgedraaid – te zijn in Zweden liep ik het metrostation in. Daar stond ze: het meisje in de metro. Bruine benen, hotpants (heel kort) en opgeknoopt bloesje (nog korter). En daartussen pronkte een blote buik. Het was alsof ze rechtstreeks uit ‘Saved bij the Bell’ kwam lopen. Geef toe, dat keken jullie ook altijd, toch? Een kleine maar serieuze aftershock.

Superverbaasd en gefascineerd tegelijk. Kon dit echt? In elk ander land zou dit tafereeltje alleen maar tot stand zijn gekomen met inmenging van een tijdmachine. Maar dit was Zweden. Overhip Zweden, wat betekent dat de looks niet zomaar toevallig of achterhaald zijn maar heel zorgvuldig gekozen volgens de allerallerallerlaatste trend. Ik was blijkbaar nog niet op de hoogte van het volgende: bloten buiken zijn weer hip. http://lotofstyle.wordpress.com/2011/04/15/

Serieus…. blote buiken zijn weer hip. Gewoon omdat hipheid bestaat uit oude ideeën met een nieuw glimmertje. Ik twijfelde echt of dit goed nieuws is of niet. Maar inmiddels ben ik erover uit: het is fantastisch nieuws! Niet dat ik hiermee wil zeggen dat elke vrouw te pas en te onpas haar buik moet showen volgens het motto: ‘If you have it, flaunt it’. Of erger nog: ‘Shake what your mama gave ya.’ Maar we mogen wel eens wat trotser zijn op ons buikie. Dik of dun, plat of een bolletje. Met een mensje in wording erin of met een goed verborgen six-pack. Met de sporen van het dragen van meerdere mensjes in wording of met een laagje puppyvet. Afgetraind of gezellig met horizontale buikspieren – aldus een vriendin -. Buikjes zijn hip.

Onze buik vertelt ons de hele dag verhalen. En dan niet alleen of we honger hebben of dat we die laatste pannenkoek beter niet hadden kunnen eten. Onze buik zegt meer. We kennen allemaal ons onderbuik gevoel. Als je voelt dat er iets niet klopt geeft je onderbuik je een seintje. Je hoofd begrijp het niet maar toch vertrouw je er maar op dat je buik gelijk heeft. En herinner je je nog hoe het onder je navel voelde bij je eerste verliefdheid? (Nee serieus, sluit eens je ogen en denk eens terug aan dat moment…. hoe voelde het?) Of vlak voor je rij-examen, sollicitatiegesprek of presentatie? Je buik vertelt je precies hoe het met je gaat en ook of je een situatie kunt vertrouwen.

Tijdens mijn opleiding tot massagetherapeut kon ik er -gelukkig- niet omheen: de buikmassage. Tot die tijd had ik mijn buikje, wat valt in de categorie ‘gezellig’, zorgvuldig verhuld onder losvallende kledingstukken. Mijn ‘gewaden’ om me lekker in te verstoppen, aldus sommigen uit mijn innercircle. Ik was er ook helemaal niet zo lief voor. Eerder boos omdat het niet voldeed aan mijn ideaalplaatje of zich niet gedroeg zoals ik zou willen. Nu moest ik eraan geloven: de energetische buikmassage. Open en bloot. Eng. Tenminste… dat dacht ik. Maar tijdens de herhalende ronde bewegingen werd mijn hoofd stil en ontdekte ik dat mijn buik eigenlijk heel zacht aanvoelt. En ruim. En sterk. En dat er kleine verhaaltjes, gedachten, herinneringen en ideeën wonen. En dat ik al dat moois gewoon vergeten was! Opeens borrelde er een warm en lief gevoel op. En een vleugje dankbaarheid, voor al het harde werk. Ik besefte: buikjes zijn prachtig! Ook die van mijn klasgenoot die, toen ik de massage op haar oefende, hysterisch begon te lachen en niet meer kon stoppen.  Een typisch geval van schuddebuiken.

Volgens de Chinese geneeskunst herbergt onze buik onze ‘Hara’, ofwel ons ‘center of being’. Het is de plek waar onze levensenergie ontspringt, onze Ki. Japanse vechtsporten zien de Hara als het thuishonk. Als je op deze plek aanwezig bent voel je je evenwichtig, sterk, scherp en onverstoorbaar. En daarbij ook nog eens heel kalm, stil en zacht. Dat zijn een paar eigenschappen die ik daar midden in het hectische metrostation en het verwerken van mijn aftershock wel had kunnen gebruiken. Of liever nog een paar minuten daarvoor, toen Batty zich aandiende. En ik ben vast niet de enige die af en toe iets meer kalmte en balans wenst. Wat meer kracht en helderheid. Het mooie is: we hebben dit pretpakket gewoon bij ons. Altijd! Kijk maar naar beneden. Voel maar. Misschien vergeten we het steeds omdat het zo simpel lijkt.

Dus laten we lief zijn voor onze buik. Door ernaar toe te ademen, heel bewust. Door ‘savonds voordat we gaan slapen onze handen erop te leggen en dan drie lieve dingen te zeggen. Of gewoon nu, terwijl je dit leest. Door gezond te eten en veel te drinken. Door tijdens het rennen door de dag af en toe even stil te staan en onze aandacht naar onze buik te brengen. En misschien wel door een buikmassage waarbij we weer contact kunnen maken met het mooiste stukje van ons lijf. Waarbij we verhalen kunnen ontdekken en stil kunnen worden.

En laten we trots zijn! Laten we onze buik nooit meer inhouden of verstoppen. Onze buik is wijzer dan wij denken en mooier dan wij vaak vinden. Vanavond vertel ik mijn buik drie lieve dingen. Mijn gewaden gaan in de textielbak. Ik overweeg nog net geen ultrakorte opknoopbloesjes en een cursus buikdansen. Maar trots zijn op onze buik is wat mij betreft het beste gerecyclede fashionstatement ooit.

Buik is the new black.

Een gedachte over “Buik is the new black…

  1. Roos

    Hmmm… weet nog niet of ik het hier helemaal mee eens ben. Al geef ik je wel gelijk, mijn buik is al vijftien jaar een doorn in mijn oog. Zelfs toen mensen dachten dat ik anorexia had (wat niet waar was, maar ik raakte mijn babyvet vrij snel kwijt toen ik de kracht van fruitmaaltijden ontdekte en paprika’s ipv chocola kocht om te snacken), zat daar nog altijd mijn buikje. En ze zit er nog steeds, en ze verbergt mijn sixpackje, en als ik in mijn bikini op het strand zit (dit jaar nog niet gebeurd), neem ik altijd een enigszins onnatuurlijke houding aan waardoor je geen drie kwabbetjes te zien krijgt.

    Van mijn bekkentherapeut mag ik mijn buik niet meer inhouden, want daar krijg ik overspannen (letterlijk) bekkenspieren van, maar ik heb het tien jaar angstvallig gedaan. Ik moet er bewust over nadenken om haar te laten hangen, maar dan voel ik me behoorlijk ongelukkig. Wat eigenlijk wel raar is, want ik ben best tevree met m’n verschijning (muv datgene waar je zelf en op natuurlijke wijze helemaal niks aan kan veranderen, maar ja, perfect is ook maar zo zo).

    Misschien moet ik haar maar een keer accepteren, en een beetje van haar gaan houden, want ze is inderdaad mijn beste meetapparaat, alsof een stukje van mijn hart in mijn buik zit: verliefdheid, hartezeer, zenuwen, verlangen, verdriet, gemis, spanning, enz. mijn buik heeft overal haar eigen signaal voor, in golven, steken, geluidjes, kramp, totaal gebrek aan eetlust, de onvermijdelijke vreetbui, de pijn als ik niet meer kan stoppen met lachen …

    Als we vroeger naar opa en oma gingen, reden we altijd via dezelfde weg. In die weg zat een heuveltje (door ons altijd bestempeld als berg). Toen ik klein was deed ik onderaan de weg zodra die berg in zicht kwam steevast mijn ogen dicht. Vol spanning wachtte ik tot de auto bijna boven moest zijn. Pas als we de diepte ingingen deed ik ze weer open. En het was mijn buik die me liet weten wanneer we over de top waren, door dat heerlijke gevoel alsof je hele lichaam omlaag duikt terwijl je buik omhoog schiet (niet te vaak doen, je gaat geheid over je nek).

    Nog een laatste noot: ik vind de vrouwenbuikjes wel aantrekkelijker dan de mannenbuikjes. Het klinkt misschien oneerlijk, maar als ze niet helemaal plat en strak is, sluit ze mooi aan bij de rest van de ronde vormen van ons lichaam. Ik kan me in de sauna dan ook eindeloos verwonderen over de prachtige diversiteit van vrouwenvormen. Mijn mannen zie ik liever iets hoekiger. Ik weet dat dat oppervlakkig is, maar twee bolle buikjes gaan elkaar ook alleen maar in de weg zitten 😉

Schrijf je mee?

