Over jouw jaar in status, worstjes uit blik en vertrouwen…

Your year in status! Your year in Photo’s! Your year in numbers! Facebook kan het: ons jaar samenvatten in een verzameling foto’s en statusupdates. Dat levert een mooi overzicht op van – laten we eerlijk wezen – je allerbeste, meest shiny en grappigste momenten. Leuk om naar te kijken, nog leuker om te delen met al je 435 vrienden.

Toch denk ik dat de meest belangrijke momenten plaats vinden op het moment dat je niet je Instagram Camera in de aanslag hebt en ook niet achter Facebook zit om je status te updaten. Die momenten waarop het leven je overvalt, vol schoonheid of juist verdriet. De momenten waarop je heel dicht bij jezelf komt. De momenten waarop je in de spiegel kijkt en weet; vanaf nu zal alles anders zijn.

Kijk maar eens terug op je afgelopen jaar. Het waren juist die momenten waarop er stukjes van jezelf (as you knew it) afbrokkelden waardoor je bent gegroeid. Het uur dat je verslagen op de badkamervloer zat bracht je achteraf de moed om een nieuwe weg in te slaan. De dag dat je besloot, dwars door je angst heen, iets belangrijks los te laten heeft je iets nieuws gegeven. En die dagen waarop je met een volledig open hart ultieme liefde voelde zijn sowieso niet in woorden te vangen. Je meest gelukzalige momenten ervaar je meestal niet in je eentje achter je laptop, maar zomaar op een muurtje langs de grachten in de zon met in je hand een capuccino to go en naast je een superfijne vriendin.

En nu zijn we aan het einde van 2012. Voor heel veel mensen om mij heen (en voor mezelf) een bewogen jaar. Een jaar van loslaten. Een jaar van handelen naar je eigen hart en intuïtie. Het kiezen van je eigen weg. Een jaar waarin de wereld niet verging. Iemand schreef me: als dit niet het einde is, misschien is het dan wel een nieuw begin. Zo zie ik het graag. Het jaar 2013 staat voor de deur en we hebben geen idee wat dit jaar ons gaat brengen.

Er zijn momenten dat ik dat heel spannend vind. Niet weten wat je te wachten staat. Ik kan twijfelen over keuzes die ik moet maken als een klein kind dat niet kan kiezen tussen een rood snoepje of toch een gele. En terwijl ik terugdenk aan het ‘smile and wave’-kunstwerk in Kopenhagen en mezelf vertel dat het ok is om het niet te weten voel ik iets nieuws: vertrouwen. Onder alle chaos en twijfels voel ik dat er niet een goede of verkeerde keuze is. Als ik gewoon ga lopen ontvouwt de weg zich vanzelf. Ik heb geleerd dat ik boven alles op mijn intuïtie kan vertrouwen. En bovendien weet ik zeker dat iets groters dan mijzelf ‘has my back’. (Hoe vertaal je dit naar het Nederlands, Roos?)

En heel toevallig ontving ik vandaag dit berichtje in mijn inbox van http://www.tut.com. Het zijn dagelijkse inspirerende berichtjes van het Universum. 😉 If I’ve ever helped you before, Ramona, don’t you think I can do it again… and again… and again… ad infinitum? Actually, it ought to be even easier next time, with your new saunter. Daar heb ik niets meer aan toe te voegen. Vertrouwen dus.

Vandaag voel ik dankbaarheid. En liefde. En heel veel nieuwsgierigheid naar wat 2013 in petto heeft. Wat het ook is, ik weet dat alles wat er gebeurt onderdeel is van mijn proces en de weg die ik loop. De mooie dingen en de moeilijke. Er zullen gelukkigheids momenten zijn met lieve mensen, zomaar in de zon en verdrietige ‘op de badkamer vloer’ momenten. En ik probeer met open armen en vol vertrouwen klaar te staan. Zorgen maken heeft geen zin. Het is zoals mijn held Baz Luhrman zingt:

Don’t worry about the future; or worry, but know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubblegum. The real troubles in your life are apt to be things that never crossed your worried mind; the kind that blindside you at 4pm on some idle Tuesday.

Ik hoop op veel mooie momenten die niet in een facebook update te vangen zijn. Ik hoop op een heel karig ‘My Year in Status-2013’ terwijl ik ondertussen wel beter weet. Traditiegewijs maak ik aan het einde van het jaar een lijstje met wensen en intenties voor het komende jaar. Elk jaar staan daar wel twintig grote en kleine dingen op die ik graag wil bereiken, ervaren of leren. Variërend van een verre reis en nieuwe schoenen tot liefde en verbinding. (Mijn zusje voegt daar meestal ook zoiets als geen worstjes uit blik maar wel wintersporten aan toe)

Dit jaar is mijn lijstje klein maar groter dan ooit.

Voor 2013 wens ik:

1. Liefde. Liefde voor alles in mijn leven, voor en van al mijn lieffies en voor mezelf.
2. Dankbaarheid. Dankbaarheid voor alles wat ik aantref op de weg.
3. Kracht. Kracht om te kunnen groeien, om mijn waarheid uit te spreken, om te blijven staan als het stormt en om er te kunnen zijn voor de mensen om me heen.
4. Vertrouwen. Vertrouwen in mezelf, de weg in het moment. Ik hoef nergens te zijn, ik hoef alleen maar te beginnen met lopen en te genieten van wat ik onderweg tegenkom.
5. Ok… vooruit: een I phone. 🙂

Wat staat er op jouw lijstje?

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het lezen en volgen van mijn Stille Verhalen, voor jullie vriendschap, aandacht en LIEFDE! Ik wens jullie een prachtig 2013 vol liefde, dankbaarheid, kracht en vertrouwen!

StilleVerhalenKerstwens

P.S.: Misschien heb je in 2013 op een dag behoefte hebt aan een moment om te stoppen met rennen. Een steuntje in de rug om je bewust te worden van wat je lijf je vertelt. Een moment om jezelf weer te verbinden met je gevoel en je kern. Dan heb ik goed nieuws voor je. Massagetherapie bij Stille Verhalen wordt vanaf nu vergoedt door diverse verzekeraars bij een aanvullende verzekering! Hier vind je een overzicht van de verzekeraars. 

6 gedachten over “Over jouw jaar in status, worstjes uit blik en vertrouwen…

  1. Roos

    to have someone’s back – voor iemand klaarstaan/iemand verdedigen, dan wel in de bres springen, of gewoon samen een kop thee (of iets sterkers) op het moment dat het nodig is 😉

  2. Roos

    Liefde… Vertrouwen (in mezelf en in anderen en in het universum)… Heel veel genieten, van alles, dus ook waar ik niet naar uitkijk en wat ik niet op een lijstje heb gezet… een loom weekje op een warm strand (nog nooit geprobeerd, maar het lijkt me heerlijk)…liefde…waardering, krijgen en geven (misschien dat laatste wel meer)… buuffiedinners…en al mijn vingers er nog aan…liefde, of had ik dat al gezegd?…

  3. Wendela

    Veel geluk voor het nieuwe jaar Ramona! Dank je voor je schrijven, fijn om te lezen. Op mijn lijstje staan: veel plezier maken, jong, sexy en levendig zijn, sporten, dansen, zwemmen, zingen, flierefluiten, samen zijn en genieten!

  4. Stille Verhalen

    Wendela, graag gedaan en dankjewel voor je leuke bericht. Een prachtige lijst! (Ik hoop dat ze stuk voor stuk uitkomen en aangezien je het meeste zelf in de hand hebt gaat dat vast en zeker lukken.) Geniet!

Schrijf je mee?

