Multidimensionaal smullen uit de moestuin; deel 2. Wat heb jij nodig?

Eergisteren blogde ik over de moestuin. Over fietsen naar, genieten van en smullen uit de moestuin. Over hoe we ons lichaam optimaal kunnen voeden zodat ons zelfhelend vermogen flink zijn best kan doen. Het begint allemaal bij adem, water en de juiste voedingsstoffen. Maar juiste voeding reikt veel verder dan dat. Als onze buikjes gevuld zijn komen we toe aan de volgende stap; onze emoties. Hoe kunnen we onszelf op dat niveau op de juiste manier voeden? Als we de ideale maaltijd voor onze gevoelens weten te vinden activeren we ons zelfgenezend vermogen op emotioneel niveau.

Wat heb jij nodig? 
De ideale maaltijd voor ons gevoelsleven lijkt te bestaan uit de invulling van onze behoefte. Dat klinkt makkelijk is is ontzettend moeilijk tegelijk. Ga maar eens na: Wat is jouw behoefte? Wat heb jij nu nodig? Vaak weten we dit niet precies.

Als baby hebben we behoefte aan veiligheid, liefde, warmte, voeding en troost. En als we eerlijk naar onszelf kijken zal blijken dat dit nog steeds zo is. Toch lijken we dit, en al onze andere behoeften niet echt helder te hebben. We weten niet wat we echt nodig hebben en vragen anderen om ons in onze behoefte te voorzien. We wringen onszelf in gekke bochten om te krijgen wat we nodig hebben en verwachten dat de ander dat dan snapt. We worden boos op onze partner als we geen tevreden gevoel door hem/haar krijgen maar weten zelf niet hoe we onszelf kunnen geven wat we nodig hebben. We eten een enorme reep chocola als we eigenlijk gewoon een knuffel nodig hebben. Hoe komen we erachter wat we echt nodig hebben en hoe communiceren we dat? 

Het volgende kan helpen:
1. Stel je zelf meerdere malen per dag de vraag: Wat heb ik nodig? 
2. Hoe kan ik dat zelf invullen? 
3. Hoe kan ik daarover communiceren zodat ik ontvang wat ik nodig heb? 

Vaak slaan we stap 1 en 2 over of springen we van 1 naar 3. Relaties lopen vaak moeilijk omdat we niet goed kunnen communiceren over wat we nodig hebben en maar verwachten dat de ander het wel weet. De mensen om je heen zullen altijd bereid en vaak ook blij zijn wat voor je te doen als je hen iets vraagt, mits ze daarin vrij zijn. Dit is nou eenmaal het spel van geven en nemen in de liefde wat we allemaal spelen. Je kunt blijven verwachten dat je partner evenveel opruimt en schoonmaakt als jij en ondertussen jezelf opvreten omdat het niet gebeurt. Maar beter kun je gewoon aan hem vragen of hij/zij deze week een keer wil stofzuigen en het vuilnis buiten wil zetten. Helder en duidelijk. En als je die ene goede vriendin mist, zeg haar dat gewoon voordat je duizend redenen hebt bedacht waarom ze je niet belt.

Als we ons angstig, onvervuld en alert voelen wijst dat op een niet vervulde behoefte; en op deze manier door het leven gaan geeft helaas 40% meer kans op welvaartziektes.  Als je emotioneel voldaan bent voel je vertrouwen in het leven. De volgende keer dat je angstig, gestressed, verdrietig, of leeg voelt vraag jezelf dan eens af wat je nodig hebt en hoe je jezelf dat kunt geven. Dus… wat heb jij nodig vandaag? Als je er niet goed achter kunt komen wat je grootste behoefte is op dit moment dan is de volgende oefening misschien wel leuk. 

Geest in de fles
Ga ergens rustig zitten. Stel je voor dat er een fles voor je staat. In deze fles zit een blauwe geest. Als je de fles opent komt de geest naar buiten en vertelt je dat je 1 wens hebt. Je mag alles wensen wat je wilt ontvangen van groot tot klein. Wat je ook wenst, je krijgt het. Als je op een ‘ding’ uitkomt, zoals een auto of een partner, stel jezelf daarna de vraag; ‘Wat zou dit mij geven?’.  Grote kans dat je dan (of meteen) op een kwaliteit zoals vertrouwen, veiligheid, liefde, warmte of rust uitkomt. 

De volgende stap is je een situatie herinneren waarin dit er wel was. Haal deze situatie zo scherp mogelijk voor de geest en voel deze kwaliteit in je hele lichaam. Vervolgens kun je deze kwaliteit en dit woord ‘inademen’ tot je er genoeg van hebt. Je zult voelen: alles wat je nodig hebt is er al! En als je je bijv. angst en onveiligheid voelt en je hebt behoefte aan veiligheid dan kun je jezelf de uitdaging stellen om zowel de angst als de veiligheid te omarmen. Ze zijn beiden onderdeel van je leven, je bent over beiden aan het leren. Acceptatie van alles wat er is maakt het hanteerbaar.

Wat heb ik nodig vandaag? Ik wil graag buiten zijn, rust en het gevoel dat alles goed is. En vandaag weet ik hoe ik mezelf dat kan geven; in de moestuin vind ik zoveel van wat ik nodig heb. Zon op mijn gezicht, handen in de aarde en het wonder van zaadjes die de potentie van complete tomatenplanten in zich dragen. Ik blijf me verbazen. Tevreden, rustig en vaak ook heel erg blij fiets ik terug naar huis.

tuin6

Een gedachte over “Multidimensionaal smullen uit de moestuin; deel 2. Wat heb jij nodig?

  1. Pingback: Smullen uit de moestuin: deel 3. Hoe breed zijn de oevers van jouw levenstroom? | Stille Verhalen

Schrijf je mee?

