Smullen uit de moestuin: deel 3. Hoe breed zijn de oevers van jouw levenstroom?

Deel drie van multidimensionaal smullen uit de moestuin! De afgelopen dagen blogde ik over hoe je het zelfgenezend vermogen van je lichaam optimaal kunt boosten door de juiste voeding, op zowel fysiek als emotioneel niveau. Als je buikje gevuld is en je tevreden bent omdat je weet wat je nodig hebt en daar invulling aan kan geven komen we op het volgende niveau; ons denken. En laten we eerlijk wezen; daar komt soms een helehoop blurrie voorbij. Een he-he-he-le-hoop.

Per dag hebben we zo’n 60.000 (!) gedachten, waarvan maar een heel klein deel pro-actief en positief is. Het grootste deel is herhaling van oude patronen en overtuigingen, als eenlangspeelplaat die blijft hangen. Een ongelofelijk grote brei aan gedachten en overtuigingen die we dagelijks produceren. En dat terwijl onze gedachten een hele grote scheppende kracht hebben. Why not use it? We zagen dit al in het filmpje waarin de Japanse wetenschapper Emoto laat zien wat voor een enorme invloed intenties en woorden hebben over het al dan niet symetrisch vormen van waterkristallen.

Henk Fransen sprak in zijn masterclass over psycho-neuroimmunologie over gedachten als ‘de oevers van jouw levensstroom’. En we kunnen deze oevers zo beperkt of zo wijds maken als we zelf willen. Wat geloof jij dat mogelijk is?

In de quantum fysica worden de kleinste onderdeeltjes van het leven op aarde onderzocht. En het blijkt dat er een magische grens is waarop deeltjes vanuit het niets in iets verschijnen en andersom ook weer in het niets verdwijnen. En het blijkt dat de vorm waarop het quantum (het kleinste deeltje) zich openbaart gerelateerd is aan de verwachting van de onderzoeker van die deeltjes op dat moment. Wij zijn de onderzoekers van ons eigen leven. Alles is in potentie aanwezig en wat wij geloven, denken of verwachten heeft invloed op hoe materie zich vormt.

We kennen allemaal toch wel een situatie waarin je er helemaal van overtuigd bent dat iets gaat gebeuren? Je ziet jezelf al in dat nieuwe huis wonen, of die baan krijgen. En dan gebeurt het ook! Andersom werkt het ook: als jij niet in jezelf gelooft is het moeilijker om dingen voor elkaar te krijgen. En hieruit ontstaat ook het bekende placebo-effect: als jij gelooft dat het werkt, werkt het.

Als onze gedachten zo’n enorme invloed op ons leven hebben is het de moeite waard eens te onderzoeken wat wij eigenlijk allemaal de wereld inslingeren. We denken vaak dat we positieve gedachten hebben, maar daaronder kunnen hele hardnekkige beperkende overtuigingen schuilgaan. Meditatie is een hele prettige manier om te onderzoeken wat er allemaal rondgaat in je geest. Als sneltreinen die voorbijzoeven. We zijn gewend om in elke trein te springen die voorbijkomt. Mee te gaan met elke gedachte die ons brein produceert. Meditatie helpt je om rustig op het perron te blijven staan en de treinen voorbij te laten razen. Zonder dat je er iets mee hoeft.
Hieronder een linkje naar een hele interessante uitzending van de BOS over meditatie en het effect daarvan op de pijn van oorlogsveteranen met ptts en jonge kinderen met ADHD.

Free Your Mind – Uitzending gemist

Als je ziek bent kun je jezelf afvragen: wat geloof jij over je ziek zijn? Geloof je dat je overgeleverd bent aan het lot of geloof je dat je er iets aan kunt doen? Geloof je dat het makkelijk is om beter te worden of juist moeilijk? Aan fysieke klachten ligt vaak een tekort ten grondslag: wat is kom je tekort?

De volgende stap is je gedachten bewuster te gaan kiezen. Zodat je de oevers van je levenstroom stapje voor stapje wat wijder en vrijer kunt maken. Alle ruimte die je schept op het niveau van je denken kan landen in je lichaam. En dat is precies wat je zelfhelend vermogen nodig heeft. 

Welke gedachten kies jij vandaag?

De gedachte aan mijn biologische groenten uit mijn eigen tuintje maken me blij. Ik voed mezelf, niet alleen fysiek maar ik vervul ook mijn behoefte aan buiten zijn, rust en aandacht. Met mijn handen in de aarde en de zon op mijn gezicht voel ik mijn hoofd rustig worden en ben ik dankbaar voor wat er is. En als ik zie dat zoiets kleins als een zaadje de potentie van een enorme courgetteplant in zich draagt, dan kan ik niet anders dan me verwonderen dat het leven ondanks tegenslag en moeilijke momenten prachtig is. En ik weet: alles wat ik aandacht geef groeit.

tuin3

 

 

 

 

 

 

Schrijf je mee?

