Vijf boosters voor je immuunsysteem

Ok.. true. Het is nog steeds niet echt winter en we hebben het nog steeds niet echt koud. En ik heb de eerste sneeuwklokjes en we weten allemaal wat voor moois dat betekent. Toch kan je immuunsysteem ook nu wel een extra beetje hulp gebruiken. Met deze vijf huis- tuin- en keuken tips heb je grote kans dat je snottervrij de laatste restjes van de winter overleeft.

1. Kurkuma 
Deze geelwortel wordt ook wel de ‘magische wortel genoemd’. Dat klinkt als een karakter uit Alice in Wonderland maar niets is minder waar. Het is de meest krachtige antibiotica en imuunsysteembooster die de natuur ons te bieden heeft. Zo worden de volgende fijne eigenschappen toegeschreven aan dit goudgele goedje: ontgifting van het lichaam, ondersteuning van een gezond hart en het flink oppeppen van je immuunsysteem. Ook worden de positieve eigenschappen van kurkuma bij Alzheimer, depressies en kanker onderzocht. Je vindt het gewoon in het kruidenrekje in de supermarkt en je kunt het gebruiken in salades en soepen of er een drankje van maken met warme (amandel)melk. (Dan worden de bestandsdelen nog beter opgenomen.)

Zo maak ik er altijd een lekker oosters soepje van met veel kurkuma, kerrie, komijn, chilipeper, noodles, groenten en een gekookt eitje. Eet smakelijk!

2. Bye bye sugar
Ai.. dat klinkt lastig. We zijn zo dol op ons stukje chocola na het eten. (Ik weet dat ik niet de enige ben…) Als je verpakkingen leest blijkt suiker helaas bijna overal in te zitten, zelfs waar je het niet verwacht. Zelfs in chips en pindakaas! En dat terwijl suiker steeds weer de aanval inzet op onze hardwerkende immuunsysteemcellen. Dat maakt het steeds moeilijker  voor onze mini strijdertjes om indringende bacteriën die griep veroorzaken te verslaan.  De moeite waard dus om geraffineerde suikers te schrappen.

Je hoeft niet gelijk cold-turkey. Probeer het stap voor stap. Voedzo heeft een gratis ‘ik-eet-suikervrij’ cursus boordevol tips. Morgen zal ik een video plaatsen die uitlegt waarom suiker zo verslavend werkt. En wat betreft mijn stuk chocola na het eten:

3. Raw Chocolate
Het is geen nieuws dat pure chocola barst van ‘the good stuff’ zoals anti-oxidanten en zink. Zink vermindert het risico op infecties en stimuleert de groei van witte bloedcellen. Anti-oxidanten gaan vrije radicalen tegen. (De veroorzakers van verschillende ziektes en verouderwingsprocessen.) Jammergenoeg gaat door het branden van de cacao in ‘gewone’ chocola de werking van deze mooie stofje grotendeels verloren. Het alternatief: Raw Cholocate! Bijvoorbeeld van Lovechock. Doordat de cacao niet gebrand is blijven alle goede stofjes bewaard! Mijn favoriete smaak: Cherry Chili met een pittige bite.

Je kunt Raw Chocolate ook zelf maken van Rauwe Cacao, cacaoboter, kokosolie en alles wat jij lekker vindt. (nootjes, rozijntjes, kaneel, chili?).  De ingrediënten au bain marie laten smelten en hard laten worden in de ijskast. Smullen maar!

4. Knuffel je lieffies! 
Het is bewezen dat je immuunsysteem heel blij wordt als je fijne relaties hebt in je leven. Als jij je verbonden voelt met de mensen om je heen en kunt genieten van hun aanwezigheid, liefde en steun dan geeft dit je immuunsysteem een enorme oppepper. Daar kan geen reep chocola tegenop. Dus: knuffelen maar!

5. Last but not least: adem!
We know the drill: gezond eten (ons volstoppen met kurkuma en chocolade), voldoende bewegen, veel drinken, vrienden knuffelen and so on. Maar we vergeten vaak het aller belangrijkste: onze adem!Een lichaam dat verzadigd is van zuurstof is een lastige plek voor bacteriën om te overleven.  En een diepe ademhaling zorgt ervoor dat stress je lichaam kan verlaten. Stress is net als suiker een van de grootste vijanden van ons legertje imuunsysteemcellen. Een mooie reden om je wat vaker (in de trein? op het toilet? tijdens een vergadering?) bewust te worden van je adem en deze helemaal tot in je buik te laten komen.

Als laatste wil ik een stukje ‘quoten’ wat ik eerder schreef over het zelfhelend vermogen van je lichaam.  (een serie van 4). In deze serie ga ik uitgebreider in op het zelfhelend vermogen van je lichaam op meerdere niveau’s.

De miniademhaling van onze cellen
Zuurstof dus. Als er te weinig is gaan onze cellen dood. Een ontspannen ademhaling is dus een must. Meditatie, sport en yoga kunnen helpen onze ademhaling te verdiepen. Maar zelfs ademen we als een doorgewinterde yogi, dan nog moeten onze cellen de zuurstof kunnen opnemen. Dat kan alleen als de celmembranen gezond zijn en optimaal kunnen functioneren. En daarvoor is een combinatie van omega 3 en omega 6 vetten in de juiste verhouding essentieel. Helaas eten wij dat veel te weinig. De cellen in de westerse wereld stikken! Twee keer per dag een dessertlepel lijnzaadolie en hennepolie ( 1 : 1 ) geeft je cellen alles wat ze nodig hebben om optimaal adem te kunnen halen zodat ze niet over hoeven te schakelen op suikervergisting (de stofwisseling van een kankercel) of het loodje hoeven te leggen.

Advertenties