Over wat je kunt leren van een groene schildpad…

Een tijdje terug kreeg ik in mijn praktijk een boekje: The Why Are You Here Cafe.

Het is een kort verhaal over John die tijdens een lange autorit verdwaalt, zonder benzine komt te zitten en terechtkomt in The Why Cafe. Een vreemd cafe met vreemde gasten en een menukaart die hem de vragen stelt: Why are you here? Do you fear death? Are you fulfilled?

Tijdens die avond denkt John voor het eerst in zijn leven na over waarom hij op aarde is en wat hij het liefste doet.  De serveerster, kok en gasten stellen vreemde vragen en vertellen grappige anekdotes en gaandeweg ontdekt John een stukje van zijn PFE: purpose for excisting. Als lezer loop je dezelfde weg en ontkom je er bijna niet aan om jezelf dezelfde vragen te stellen.

Ik wil niet teveel verklappen maar waar ik het meeste van geleerd heb uit dit boekje was het verhaal van de groene schildpad. Een vrouw is aan het snorkelen in de branding en ziet een groene schildpad zwemmen. Ze besluit met het beest mee te zwemmen en is stomverbaasd dat de schildpad sneller zwemt dan zij. Hoe hard ze ook haar best doet om door de golven heen te zwemmen, de schildpad lijkt moeiteloos sneller vooruit te komen. Uitgeput komt ze tot de conclusie dat de schildpad gebruik maakt van de golven en stroming van de zee. Als de golf inrolt doet de schildpad niets en als deze terugtrekt gebruikt hij de stroming extra snel te zwemmen. (Net zoiets al de lopende band op Schiphol. Mind your step.)

Als je weet wat je wilt in je leven kun je de techniek van de schildpad toepassen om je daarbij te ondersteunen. Elke dag worden we overladen door emails, berichten, aanbiedingen, mensen die iets van ons willen en verwachten. Al deze input en energie die op je afkomt kun je verdelen in twee categoriën: een deel wat je ondersteunt in het bereiken van je doel (de stroming waar je op mee kunt gaan) en een deel wat je tegenwerkt (de golf die over je heen spoelt en je terugwerpt). Als je besluit om ja te zeggen tegen alles wat je ondersteunt in het bereiken van je doel en als je nee zegt tegen de golf die je tegenwerkt dan hou je bergen energie over!

Zijn zoals de groene schildpad is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar het verhaal gaf me inzicht in hoe ik omga met wat er in mijn leven op me afkomt. Zo deed ik af en toe grafische klussen die me op korte termijn wel brood op de plank opleverden maar die me helemaal niet ondersteunden in mijn wens om een bloeiende eigen praktijk neer te zetten. Nu kies ik veel bewuster waar ik ja tegen zeg omdat ik me afvraag: golf of stroming?

Probeer het eens. Het is echt de moeite waard er eens over na te denken gedurende de dag: Wat is je doel? Wat ondersteunt je daarbij en wat houdt je tegen? Een andere vraag die je jezelf kunt stellen is: maakt dit mijn leven groter? Of maakt het mijn leven kleiner?
Ik heb het getest en het is bijna in elk keuzemoment toepasbaar.

Ben je benieuwd naar het hele boekje? Ik heb beloofd het na het lezen weg te geven. De eerste persoon die mij mailt op ramona@stilleverhalen.nl krijgt het toegestuurd!
(Als je geen antwoord krijgt dan heb ik het boekje al vergeven; zo houdt ik energie over voor andere dingen)

