Wat doet een familieopstelling?

Het wordt steeds populairder: familieopstellingen en systemisch werk. En niet voor niets. Het is een hele krachtige manier om inzicht te krijgen in jezelf, familiepatronen en om daadwerkelijk anders met situaties om te gaan. Met een familieopstelling (door een vriendin van mij ‘familiebestelling’ genoemd) kun je letterlijk een andere plek in nemen in de wereld.

Toch is het vaak lastig uit te leggen hoe het nou precies werkt. Onlangs kwam ik dit filmpje tegen. Het doet eigenlijk te kort aan alles wat je met systemisch werk kunt doen maar het geeft wel een korte introductie.

Als je worstelt met bepaalde patronen en er maar niet uit lijkt te komen. Als je niet echt verder komt of steeds weer tegen hetzelfde thema aanloopt. Als je het gevoel hebt dat er geen plek voor je is in je familie of op je werk. Zomaar wat voorbeelden waarbij systemisch werk je inzicht en verandering kan brengen. Ik kan je van harte aanraden om met je vraag aan te sluiten bij een dag waarop er met verschillende representanten en vraagstellers gewerkt wordt. Als je eens wilt kennismaken met systemisch werk kun je ook alleen als representant aan de slag gaan. En je zult zien dat de rollen waarvoor je gevraagd wordt niet voor niets zijn…

Er zijn bij jou in de buurt genoeg plekken waar met familieopstellingen gewerkt wordt en dit worden er steeds meer.

In het voorjaar van 2014 start ik met een verdiepingsopleiding in systemisch werk. Ik zal er dan ook mee gaan werken in mijn eigen praktijk. Ik kijk nu al uit naar alle kleine wondertjes die er uit voort kunnen komen. Vanuit mijn eigen ervaring kan ik zeggen: dat zijn er een heleboel!

