Met je neusje in de peperdamp…

Volgens mij is het weer tijd voor de voorjaarsgriep. Om me heen wordt er wat af gesnotterd, gesnifd en gesnoten. Met een beetje geluk kun je nog net ademhalen door je neus maar de kans is groot dat de stapels tissues steeds groter wordt of dat je grof geschut inzet: neusspray.

We weten best wel dat neusspray niet zo goed voor ons is. Het bestanddeel Xylometazoline droogt de slijmvliezen in je neus uit en bij lang gebruik wordt het ‘klimaat’ aan de binnenkant van je neus er niet beter op. Hierdoor wordt het moeilijker voor je neus om de balans zelf te herstellen met als gevolg dat je steeds vaker neusspray nodig hebt.

Zoals altijd komt de ayurveda (oude indase genees- en leefwijze) met een natuurlijke oplossing op de proppen: peper. Zet een pannetje met zwarte peper op het vuur en verhit dit op hoog vuur voor een paar minuten. Dan ga je er met je neusje boven hangen en adem je de peperdampen diep in. Ik weet eigenlijk niet hoe blij je longen hiermee zijn maar het is het proberen waard.

Deze en andere ayurvedische ‘huis tuin en keuken’ tips voor bijvoorbeeld hoofdpijn, snurken en een kater vond ik hier.

Ik vind het bijna jammer dat ik niet verkouden ben om het zelf te testen. Mocht jij het wel geprobeerd hebben, dan ben ik heel benieuwd of het werkt!

