Op verzoek: stretch je schouders! (met afbeeldingen)

Vandaag een verzoeknummer: het stretchen van je schouders. Een prima break in plaats van een kop koffie of soepje op kantoor.

In mijn praktijk voor massagetherapie zie (en voel) ik dagelijks stijve en pijnlijke schouders in alle vormen en maten. Knopen, stramme spieren, stijve nekken of schouders die beginnen waar oren ophouden. Veel mensen vragen zich af: hoe kom ik hier vanaf? De vraag die je beter kunt stellen is: hoe kom ik er aan? Volgens mijn visie hebben stijve schouders niet alleen te maken met hele dagen achter je computer zitten. Je lichaam reageert op wat er in je leven gebeurt. Dat kan een verkeerde houding zijn maar denk ook aan spanning, stress, emoties en beperkende gedachtenpatronen. Je zere schouders geven je een seintje dat er iets niet in balans is.

Je kunt jezelf bijvoorbeeld afvragen: wat heb ik op mijn schouders genomen? Welke verantwoordelijkheid voel ik? Hoe is mijn houding ten opzichte van mijn werk? Waarom ervaar ik stress of waarom zet ik me schrap? Door goed te luisteren naar jezelf kun je ontdekken wat je lichaam je vertelt. Wat heb je nodig?  Door het signaal van je lichaam te horen en serieus te nemen kun je gerichter aan de oorzaak van je klachten werken.

Welke reden er ook is voor pijnlijke schouders, de hele dag naar je scherm staren en muizen helpt natuurlijk niet.  Een potje flink stretchen is een fijne manier om wat meer ruimte in je schoudergordel te maken. Er zijn natuurlijk allerlei yogaposes voor je rug en schouders maar de volgende oefeningen kun je gewoon zittend achter de computer doen.
Ze zijn vooral gericht op de spieren die ervoor zorgen dat jij je schouders optrekt.

Om te beginnen kun je je schouders zo hoog mogelijk ophalen, tot onder je oren. Adem diep in en laat op een uitademing je schouders helemaal los naar beneden vallen. Doe dit een paar keer. Nu ben je klaar om te starten:

1. Steek je armen recht naar voren en buig vervolgens je ellebogen zodat je vingers naar het plafond wijzen.
2. Leg nu je de elleboog van je rechterarm in je linkerelleboog. De ruggen van je handen liggen tegen elkaar aan.
3. Kijk of je nu de binnenkant van je handen tegen elkaar aan kunt leggen door je palm van je rechterhand voorlangs tegen de vingers van je linkerhand aan te leggen. (Als dit niet lukt, hou je handen dan zoals dan bij stap 2) Je strengelt je armen dus om elkaar heen.
4. Strek nu je vingers  en armen omhoog naar het plafond. Houd daarbij je schouders zoveel mogelijk laag. Je voelt nu een flinke stretch in je schouders.
5. Herhaal met de andere arm.

Hieronder in beeld. Zoals je ziet ben ook ik geen strengelyogi maar het werkt wel:

Foto op 28-02-2014 om 14.26 #2 Foto op 28-02-2014 om 14.26 #3 Foto op 28-02-2014 om 14.29 #3 Foto op 28-02-2014 om 14.29 #4 \

 

 

 

 

 

De tweede oefening is een stuk simpeler.
1. Leg je rechterhand op je rechterschouderblad.
2. Leg je linkerhand op je achterhoofd.
3. Buig je hoofd nu iets schuin links naar voren. Als het ware in het verlengde van de spier die van je schouderblad schuin je nek in loopt.
4. Laat het gewicht van je linkerhand je hoofd langzaam iets verder naar beneden duwen. Je voelt nu de stretch in je nek.
5. Voor een goed resultaat hou je deze houding minimaal 20 seconden vast. Kijk of je met je uitademing je arm steeds iets verder kunt laten zakken.
6. Herhaal aan de andere kant.

Foto op 28-02-2014 om 14.27 #2 

 

 

Als derde:
1. Strengel je vingers achter je rug in elkaar.
2. Houd je schouders laag.
3. Beweeg je armen nu langzaam omhoog, zover je kunt.

Foto op 28-02-2014 om 15.07 #3

 

 
Stretchen maar!

