Blij. Zelfs met knapperige boerenkool en phytoplankton…

Flanerend over lange Avenues met langsrazende yellow cabs en een Starbucks sojalatte in mijn hand vang ik een glimps op van een uithangbord van een restaurant. Er staat “Crispy Kale Salad with Parmezan Cheese”. Heel even weet ik niet wat “kale” betekent. Behalve dan het ontbreken van haar en dat zal het vast niet zijn.

Vragend kijk ik mijn zusje aan. “Boerenkool” zegt ze. “Dat is hip hier in Amerika. Zelfs Beyonce loopt met een Kale-trui rond.” Ik begrijp er niets van. Blijkbaar heb ik onder een steen gelegen de afgelopen maanden want als ik op internet zoek is de boerenkool inderdaad geëxplodeerd. ONZE boerenkool. De groenige prak die je als kind altijd at, met een stuk Unox worst erbij. (Ieeww.. I know) Het gerecht dat herinneringen aan witte winters en bevroren vingertoppen doet opborrelen. De groente die al decennia lang door onze boeren geteeld en gegeten wordt is opeens een geneeskrachtige superfood. Zo zit er meer vitamine C in dan in sinaasappels en barst het van de mineralen, anti-oxidanten en andere stofjes met een geneeskrachtige werking. Bij de aanblik van mijn bord stamppot met een kuiltje met jus erin en drie augurkjes ernaast heb ik nooit gedacht dat ik met een amazing superfood te maken had.

En dat laat me nadenken over de term superfoods. Want ook ik ben gevoelig voor deze hype en strooi rijkelijk cacaonibs en chiazaad over mijn ontbijt. Wat zijn superfoods eigenlijk? Google levert me het volgende: “Voedingsmiddelen die de titel superfood verdienen zijn voedingsmiddelen met een perfecte voedingswaarde en bezitten meerdere extra gezonde eigenschappen. Superfood bevat vaak zeer grote concentraties van vitaminen, mineralen, polysachoriden, anti-oxidanten en aminozuren.”

Zo zijn acaibessen, gojibessen, rauwe cacao, granaatappel, hennepzaad, chiazaadjes en (ik verzin dit niet) Marine phytoplankton een superfood. Dat klinkt lekker exotisch en daarom veel spannender dan onze eigen broccoli. Mmm… een bordje marine phytoplankton met hennepzaad. Toch is ook broccoli een superfood. En boerenkool dus. En als ik er dan over nadenk: waarom dan niet de appel, de wortel en een ui? Het feit dat mijn oude vertrouwde boerenkooltje (die op dit moment in de puberfase van zijn boerenkolenleven in mijn moestuin staat) opeens de allerhipste nieuwste trend is doet me glimlachen. Het maakt het allemaal een stuk simpeler. Het hoeft helemaal niet zo exotisch te zijn. Alleen wat je van ver haalt is nou eenmaal lekker en je kunt er goed mee voor de dag komen. Dus in Amerika is de boerenkool exotisch en hip. En wij vallen massaal voor de gojibes uit China. Dat dat niet zo duurzaam is mag duidelijk zijn, maar daar gaat deze blog niet over.

Het label ‘superfood’ maakt het eten van je dagelijkse kostje een stuk sexier. Niemand die je met trots vertelt dat hij vandaag een appel heeft gegeten. Maar facebook barst van de foodies die dagelijks hun ‘acaiberrywheatgrassmacapowdergreensmoothie’ posten. En weet je wat… dat is prima! Ookal spammen we onze Instagram vrienden met eindeloze series kunstig opgemaakte #superfood #ontbijtjes met #nofilter #superfood #foodporn #foodlovers #cleaneating #healthyfood. Fine by me! Als dat maakt dat we met zijn allen gezondere keuzes maken en bewuster eten dan ben ik daar blij om. Serieus blij. Of je nou kiest voor een veel te duur zakje exotische besjes of gewoon broccoli of een appel. Echt. Blij.
(Tim den Besten denkt daar in zijn hilarische blog quinoakutten overigens anders over. Lezen!)

Serieus blij dus. Want ik geloof heilig in de (genees)kracht van voeding en ik sta volledig achter Hippocrates met zijn “laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding”. Wat je eet heeft een grote invloed op hoe je in je vel zit. En even heel kort door de bocht: als we meer verantwoordelijkheid nemen voor onze eigen gezondheid zal dat uiteindelijk gevolgen hebben voor ons hele zorgstelsel. En daar mag nogal wat veranderen. Daarom dus. En los daarvan is het natuurlijk gewoon het fijnste om gezonde stralende lieffies te hebben.

Dus ja…zelfs als het nodig is om boerenkooltruien te dragen, groene blaadjes te masseren (zie het filmpje hieronder) en andere hipsterige dingen uit te halen om bewust te worden en te blijven van de kracht van gezonde voeding; so be it. Als dat gezond eten leuk maakt, laten we dat dan vooral zo blijven doen.

Daarom voor de liefhebber en speciaal voor Tim: super crispy sexy kale chips van Amy.

PS 2: Dat voeding voor een optimale gezondheid niet alleen gaat over fysieke voeding lees je in de serie multidimensionaal smullen uit de moestuin. 

PS 3: Kiezen voor lokaal geteelde groenten en fruit is duurzamer en past bovendien nog beter bij wat je lichaam nodig heeft. Waarom dat zo is? Daarover later meer.

 

 

 

Advertenties

Schrijf je mee?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s