Fijne filmtips voor tijdens je winterslaap.

Omdat we deze kerstdagen al genoeg te verteren krijgen, vandaag een blogje met lichte kost: films.

Een tijdje terug schreef ik dat ik we ons in de winter zouden kunnen gedragen als een veredelde holbewoner. Dagenlang verdwijnen onder een dekentje op de bank. Ik ben er al een beetje mee begonnen en tijdens het holbewoneren heb ik twee prachtige films ontdekt. Het zijn verhalen die je om verschillende redenen laten lachen en huilen. Ga zien!

De eerste film zat in het door een collega freelancer voor mij gemaakte kerstpakket dat ik kreeg tijdens de ‘Freelance Kerstpakketten Borrel’. (Want wij arme freelancers moeten het dus elke kerst zonder kerstpakket stellen. En hoera, daar is nu verandering in gekomen!).Ter voorbereiding moesten we vragenlijst invullen met o.a. een beschrijving van onze gemiddelde dinsdag en je schuldige pleziertjes. De persoon die mij een beetje kent weet dat ik daar zonder uitzondering ‘countrymuziek’ zal invullen. Ik durf het inmiddels openlijk toe te geven en ben niet meer bang voor een sociaal isolement. Ik ben zelfs van mening dat country en bluegrass hipper dan ooit is.

THE BROKEN CIRKLE BREAKDOWN
Terug naar de film. Mijn liefde voor country was voor de maker van mijn kerstpakket de trigger om mij ‘The Broken Circle Breakdown’ kado te doen. Raak!
Een prachtig verhaal over twee geliefden die de liefde voor country en bluegrass delen maar totaal verschillende visie’s hebben op het leven en vooral op het leven na de dood. In het begin is dit geen enkel probleem maar als hun dochtertje ernstig ziek blijkt wordt dit verschil steeds pijnlijker en rauwer. Een prachtig verhaal over leven, liefde en verlies omlijst door bluegrass en country. Een setting om bij weg te dromen en acteurs die je raken in je hart. Na een kwartier sprongen de eerste tranen al in mijn ogen dus zet je tissues maar klaar.

ABOUT TIME (2013)
De tweede film kreeg ik als tip van mijn zus. Het is geen enorm hoogstandje en je voelt de clue al van verre aankomen maar dat is helemaal niet erg. Het is een heel erg fijn verhaal vol mooie momenten, sferische beelden en muziek waarbij je hier en daar moet glimlachen of een traantje wegpinkt.

Wat als je elke dag over kon doen, net zo lang tot deze helemaal perfect is? Deze film laat je weer beseffen hoe belangrijk het is om van elk moment te genieten en je er bewust van te zijn dat tijd nooit meer terugkomt. ‘About Time’ is heerlijk voor een verregende dag in de kerstvakantie.

Enjoy!

Schrijf je mee?

